ROMAN -Ježišikriste, co tady děláš?
OSKAR -Ahoj Romane. To sis vymyslel moc pěkný pozdrav.
ROMAN -Co-tady-děláš?
OSKAR -Aha, takže dokud ti neodpovím, zůstaneme viset u úvodu, co? Hm,
jakkoli mě láká myšlenka, že bychom tady oba dva třeba hodinu stáli a snažili
se prosadit svoji vůli, tedy ty bys mě přesvědčoval, abych ti odpověděl a já
bych se vyhýbal odpovědi… Ne, hodinu bych to nevydržel. Vybírám si knihu.
ROMAN -Knihu?
OSKAR -Ale jistě. Nebo nevíš, jak taková kniha vypadá?
ROMAN -Vím, jak vypadá kniha. Jenže… Tady?
OSKAR -Tady vypadají knihy úplně stejně jako jinde, věř mi.
ROMAN -Jak si můžeš tady vybírat knihu?
OSKAR -To je jednoduché? Co si dáš k pití?
OSKAR -To je jednoduché? Co si dáš k pití?
ROMAN -Nic. Totiž, já budu pít sám.
OSKAR -Neměl jsem v úmyslu pomáhat ti s tím.
ROMAN -Zapíjím složitou událost.
OSKAR -Budeš zapíjet nebo jsi už začal?
ROMAN -Čas, čas. Pořád jenom čas. Co je to čas?
OSKAR -Výborně, tahle debata začíná dostávat ten správně nevhodný
charakter.
ROMAN -Ale vážně, co to je vlastně čas? Já říkám, že je to pouhý
výtvor k tomu, aby nás někdo mohl manipulovat.
OSKAR -A víš ty co? Zapíjej, zapíjej. Já si zatím skončím naproti do
knihkupectví pro tu knihu.
ROMAN -Ale nevrátíš se, že ne?
OSKAR -A mohl bys potom zapíjet sám?
ROMAN -Tak se měj.
OSKAR -Ty taky.
TÝNA -A jsi si jistá?
KARLA -Ano.
TÝNA -Naprosto?
KARLA -Samozřejmě. Jinak bych to ani neříkala.
TÝNA -Jistě.
KARLA -Co je?
TÝNA -Nic, nic.
KARLA -Zase máš ten svůj přemýšlecí pohled.
TÝNA -No, já jen, že s tím baletem sis byla tehdy taky jistá.
KARLA -Jenomže teď nejde o nějaký pitomý balet, kam jsem mimochodem
chtěla chodit vlastně jen kvůli tomu filmu. Nedávno jsem ho znovu viděla a není
tak úžasný, jak vypadal poprvé. A stejně jsem tam nakonec nešla. Neměla jsem co
na sebe a všude bylo zrovna tak strašně mokro a já-
TÝNA -Roman?
KARLA -Proboha, máš pravdu. Já se tady pozastavuju nad zbytečnostma a
Roman možná někde umírá.
TÝNA -Ahoj.
KARLA -Ahoj.
OSKAR -Zaslechl jsem něco o umírání? Děje se něco?
TÝNA -Mrkám na tebe.
OSKAR -Neumím morseovku, promiň.
KARLA -Oskare, stalo se něco hrozného.
OSKAR -Kdysi jsem ji uměl, já vím.
KARLA -Co?
OSKAR -Morseovku, ne?
KARLA -Ne, jde o Romana.
OSKAR -A Týna mrkala, no jo. Jsem idiot. Co se stalo Romanovi?
KARLA -Roman… On… Roman chce spáchat sebevraždu.
TÝNA -Teď bych tě měla nejspíš odtáhnout někam pryč, ale zasloužíš
si to za tu svoji morseovku.
OSKAR -Co si zasloužím?
TÝNA -To není všechno.
KARLA -Jenže to není všechno.
OSKAR -Bohové. Tak sem s tím.
KARLA -Roman tu sebevraždu chce možná spáchat kvůli mně.
OSKAR -A na to jsi přišla jak?
KARLA -Podívej.
OSKAR -To jsou…?
KARLA -Jeho básničky.
OSKAR -Ach tak. Hm. No, mám si je číst?
KARLA -Zmiňuje mě tam.
OSKAR -Jo, to ano. Jenomže on tam, jak se tak dívám, zmiňuje hodně
věcí. Třeba se chce zabít kvůli kaktusu. Jak vlastně víš, že se chce zabít?
KARLA -Vyplývá to z těch básní.
OSKAR -Z básní? To oni ti… Básníci často dělají, že píšou o smrti a
takových věcech.
KARLA -Oskare, chceš mi vysvětlovat, jak se správně interpretuje
poezie?
OSKAR -Ne, to bych si nedovolil.
KARLA -Děkuji.
OSKAR -A kdy zhruba by mělo dojít k té plánované sebevraždě? Co
je?
KARLA -To je hodně nevhodná otázka. Aspoň jednou by sis mohl ten humor odpustit. Zvlášť, když je to vážná věc.
KARLA -To je hodně nevhodná otázka. Aspoň jednou by sis mohl ten humor odpustit. Zvlášť, když je to vážná věc.
OSKAR -Promiň. Já jen, že jsem zrovna teď Romana potkal a nevypadal
moc na umření.
KARLA -Ty jsi ho viděl? Kde? Co říkal?
OSKAR -Ve vinárně. Říkal, že chce být sám.
KARLA -A jak vypadal?
OSKAR -Budu toho možná litovat, ale řeknu ti to. Smutně, sklesle,
zničeně.
KARLA -Takže je to pravda.
OSKAR -Moment.
KARLA -Musím jít za ním, vysvětlit mu, že to nemá dělat.
OSKAR -Ehm, Karlo? Karlo? Dobře, to se nějak nepovedlo.
TÝNA -Ne, to se vůbec nepovedlo.
OSKAR -Ale třeba se tomu za čas zasmějeme.
TÝNA -My možná, ale ty nejspíš ne.
OSKAR -Proč ne?
TÝNA -Protože ty se už směješ.
OSKAR -Dělám si zásoby.
TÝNA -Možná bych měla mít špatné svědomí z toho, že jsem tě
nezastavila. Neměl jsi jí říkat, že jsi potkal Romana.
OSKAR -Aspoň jsem jí neřekl, kde přesně.
TÝNA -Ach jo. Teď abych se já strachovala o Karlu, která se
strachuje o Romana.
OSKAR -A mimochodem, koupil jsem si tohle.
TÝNA -Konec strachování. Kniha se zabavuje pro studijní účely.
OSKAR -Studijní účely?
TÝNA -No ano. Může to být vzácný exemplář.
OSKAR -Já bych to prozkoumal sám, jestli dovolíte, slečno.
TÝNA -Nepřipadá v úvahu.
ANETA -No, to bychom měli.
STANDA -Nebolí to?
ANETA -Mně už ani ne.
STANDA -Promiň.
ANETA -To je v pořádku.
STANDA -Nevím, jak se to mohlo stát. Totiž, nic takového jsem neměl
v úmyslu.
ANETA -Takové věci se nedají plánovat, víš?
STANDA -Jo, asi máš pravdu. Ale nikdy bych neřekl, že z takové malé
nehody může být tolik krve.
ANETA -Ještě se ti to nestalo?
STANDA -Ne, tohle bylo poprvé. Teda, za takových okolností.
ANETA -Aha.
STANDA -Tobě se to už stalo? Kruci, promiň. Jsem idiot.
ANETA -Ne, to je v pořádku. Zapomínat je lidské. A ty jsi
rozrušený.
STANDA -Poslyš, co kdyby tohle zůstalo naším tajemstvím?
ANETA -To jako že bychom to nikomu neřekli?
STANDA -Tak.
ANETA -Ale jednou se tomu budeme chtít s přáteli zasmát.
STANDA -Pokud to jednou bude za padesát let, tak jsem pro.
ANETA -Proč to vlastně tajit?
STANDA -No, protože je to takové… Divné. Ne všechno, ale tamto jo.
ANETA -Dobře, jak chceš.
STANDA -Děkuji. Víš, bylo mi krásně.
ANETA -A už ti není.
STANDA -Ne, to ne. Je, je, je, je, je, totiž, tak jsem to vůbec nemyslel.
Já jen, že předtím to bylo takové… Intimnější.
ANETA -Hlavně kvůli té díře, co?
STANDA -Díře? Spíš dírce.
ANETA -No jo, dírce. Stejně jsem zvědavá, jak se
dostaneš domů.
OSKAR -Ano?
OSKAR -No dobře, ale-
OSKAR -Jo, jsem to já.
OSKAR -Nechci, to n-
OSKAR -Žádnou srandu.
OSKAR -Nevěděl.
OSKAR -Ale kdyby se tady objevil-
OSKAR -Ano.
OSKAR -Jistě.
OSKAR -Dobře.
TÝNA -Ahoj.
TÝNA -Ne, nebyl. Oskar nekecá.
TÝNA -Já vím, že obyčejně ano, ale teď mluví pravdu.
TÝNA -Ano.
TÝNA -Nechceš se vrátit domů a počkat na Romana tady?
TÝNA -Ale on se vrátí, uvidíš.
TÝNA -Karlo-
TÝNA -Karlo?
OSKAR -Zněla poněkud rozrušeně.
TÝNA -To jo. Víme jistě, že nemá pravdu?
OSKAR -No, já si sice dovedu představit, že by se někdo chtěl kvůli
takové poezii zabít, ale to by se vylučovalo s její existencí, takže…
Navíc nevypadal jako sebevrah.
TÝNA -To většina sebevrahů.
OSKAR -Ne, on se chtěl jenom pořádně napít. Nebo spíš opít. A to není
něco, co by se dalo charakterizovat jako pokus o sebevraždu.
TÝNA -No…
OSKAR -Dobře, myslel jsem v této situaci. Protože jinak může být
i párek v rohlíku brán jako pokus o sebevraždu.
TÝNA -To je pravda. A navíc, proč by se chtěl Roman zabíjet.
OSKAR -Třeba kvůli něčemu vážnému.
TÝNA -Nebo kvůli blbosti.
OSKAR -Jenomže on se stejně nezabije.
TÝNA -Jo, to vysvětluj Karle.
OSKAR -Dobře. Tak já si počkám, až se vrátí.
STANDA -Ahoj.
TÝNA -Ahoj.
OSKAR -Počkej, Stando, kam spěcháš.
STANDA -Musím na záchod.
OSKAR -Ne.
STANDA -Uhni.
OSKAR -Nejdřív nám řekni, co to máš na čele.
STANDA -Nic.
OSKAR -To nic vypadá dost bolavě. A krvavě.
STANDA -Měl jsem nehodu.
OSKAR -Ano?
STANDA -A jestli neuhneš, budu mít druhou.
OSKAR -Zatím neposkakuješ, takže je to dobré. Jakou nehodu?
STANDA -Spadl jsem na schodech.
OSKAR -Jen tak nebo jsi o něco zakopnul?
STANDA -Jen tak. Jsem nešika.
TÝNA -A nechceš to ošetřit?
STANDA -Ne, já už to mám ošetřené.
OSKAR -To sis dělal sám? Stando?
TÝNA -Oskare, nechceš ho přece jen na ten záchod pustit? Myslím,
že začal poskakovat.
OSKAR -To není do rytmu?
STANDA -Vždyť tady nic nehraje.
OSKAR -Ale tobě by mělo hrát v hlavě. Soudě podle té rány, co
máš.
STANDA -Oskare, jestli neuhneš od těch dveří, tak-
OSKAR -Klídek, tvé kalhoty si to nezaslouží.
TÝNA -Kalhoty si nezasloužily víc věcí.
STANDA -Děkuji.
OSKAR -Nemáš zač. Jak to myslíš, Týno?
TÝNA -No, ty sis toho nemohl všimnout, protože jsi byl zaměstnaný
obranou dveří, ale Standa má na těch kalhotách docela velkou díru.
OSKAR -Nechceš nám k tomu něco říct, Stando?
STANDA -Běžte do háje.
OSKAR -Ale no tak, ještě nikdy jsme si nepovídali takhle přes dveře
záchodu, hm?
TÝNA -Nikdy?
OSKAR -Ne, nikdy.
TÝNA -No jo, protože to by bylo divné, co?
OSKAR -Jo, tak nějak.
TÝNA -A teď to divné není.
OSKAR -Je. Ale zároveň je to pěkné. Že jo, Stando?
STANDA -Táhni.
TÝNA -Tak fajn. Necháme Standu hezky… To. Co říkáš?
OSKAR -Asi jo. Kruci, tohle bylo divné i na mně.
TÝNA -Teď kecáš.
OSKAR -Ano, kecám. Mám si s tebou zase začít povídat skrz dveře?
STANDA -Týno, nechceš ho zaměstnat?
TÝNA -Já bych ráda, ale zrovna jsme oba dva tak nějak zdrcení.
STANDA -Čím?
TÝNA -Karla si myslí, že se chce Roman zabít.
OSKAR -To znělo jako šplouchnutí. Myslíš, že za to může to překvapení?
STANDA -Co že chce?
TÝNA -Karla ho šla hledat.
STANDA -Tak snad ho najde.
TÝNA -Snad.
STANDA -A teď jestli vám to nevadí, dokončím, co jsem začal.
TÝNA -Jen do toho.
STANDA -Pak si o tom můžeme promluvit.
OSKAR -Pořizuješ si fotogalerii?
STANDA -Ne o tom!
OSKAR -Jak myslíš.
TÝNA -Pšt, tiše.
OSKAR -Proč?
TÝNA -Někdo třeba spí.
OSKAR -Stando!
TÝNA -Oskare…
STANDA -Co je?
OSKAR -Dáš si víno?
STANDA -K čemu?
OSKAR -Týna se bála, že spíš.
STANDA -Nespím. Nikdy nespím. Já mám rád kafe.
TÝNA -Nebo spíš alkohol.
OSKAR -Tak si přines pohárek.
STANDA -Tady to je. A co vlastně pijeme?
OSKAR -Tajemství.
STANDA -Proč?
OSKAR -Protože kdyby sis spojil jméno s tou chutí, už nikdy bys
nechtěl pít nic jiného a tvá peněženka by nám nepoděkovala. Nejspíš by
zmutovala do obludné kožené příšery a požírala by lidi tak dlouho, dokud by
jich nebylo přesně tolik, co korun které jsi utratil za víno.
STANDA -To by dlouho netrvalo.
OSKAR -Jo, kdo potřebuje Asii, co?
STANDA -No dovol.
OSKAR -Já vím, nepiješ.
STANDA -Moc ne.
OSKAR -Dobře, změníme téma.
TÝNA -Souhlasím.
STANDA -On by neměl měnit téma. On ne.
OSKAR -Tak co Aneta?
STANDA -Nic.
TÝNA -A víš co? To téma se líbí i mně.
STANDA -Jenomže já vám nic neřeknu.
TÝNA -Vážně ne?
STANDA -Vám dvěma? Copak jsem úplně padlý na hlavu?
OSKAR -No…
OSKAR -No…
STANDA -Tak jsem to nemyslel.
OSKAR -Já náhodou asi vím, co se stalo.
TÝNA -Ano?
STANDA -Jak to můžeš vědět?
OSKAR -Odhaduji.
STANDA -Tak co se stalo?
OSKAR -Počkej, přece ti to nebudu říkat. Ještě bys mi mé domněnky
vyvrátil a já jsem strašně citlivý.
TÝNA -No vidíš, co se vlastně stalo s Romanem?
OSKAR -To je hezké.
TÝNA -Co?
OSKAR -Celou dobu se bojíš, že by se buď Romanovi, nebo Karle mohlo
něco stát a potom je na zbytek dne vytěsníš z hlavy.
TÝNA -Já za to nemůžu, Standa je dokonale zastínil.
OSKAR -Standa a jeho díra v kalhotách.
STANDA -Ach jo.
OSKAR -Klid, takové věci se stávají.
TÝNA -Počkej, ty jsi vlastně říkal, že Roman se už vrátil domů,
ne?
OSKAR -Jo, asi před třemi hodinami jsem něco v tom slova smyslu
utrousil.
TÝNA -Nedívej se na mě, jako kdybych ho zabila.
OSKAR -Já vím, četla sis.
TÝNA -Jako kdybys nevěděl, co děláš ty, když si čteš.
STANDA -Co… Chci to vědět? Co dělá?
TÝNA -Nevnímá. Mohl bys kolem něj dělat cokoliv a on se ani
nepohne.
OSKAR -Tomu se říká fascinace literaturou. Tedy tou kvalitní
pochopitelně.
STANDA -Jistě.
TÝNA -Moment, abych na to zase nezapomněla. Jak to bylo s tím
Romanem?
OSKAR -Přišel domů a šel si lehnout.
STANDA -Odnesli jsme ho do postele.
OSKAR -Jo, vždyť říkám.
STANDA -Byl úplně opilý.
OSKAR -Docela, úplně je silné slovo.
TÝNA -A to je všechno?
OSKAR -No a potom jsem šel koupit víno. Aby nám to nebylo líto.
TÝNA -Takže je všechno v pořádku.
OSKAR -Ano, nejspíš.
STANDA -On se z toho vyspí.
TÝNA -Už to ví Karla?
OSKAR -Karla ještě nepřišla.