Představte si, že vaši sestru
zavřou do psychiatrické léčebny, protože údajně ubližuje své dvanáctileté
dceři. Ta se mezitím stihne někam ztratit, až to vypadá, že vaše drahá
sestřička má na svědomí víc, než jenom zdraví svého dítěte. Jako správný sourozenec
tomu však nemůžete uvěřit a rozhodnete se poprosit bývalého spolužáka ze školy,
jestli by se na to nemohl někdo z jeho policejních kolegů podívat.
Napsat, že Rychlopalba je o
hledání dvanáctiletého dítěte, by bylo jako tvrdit, že Harry Potter a jeho sedm
knižních dílů je o tom, jak zabít hlavního antagonistu. Jistěže o to jde
především, ale tento cíl je natolik vzdálený, že se v mezičase stihne udát
spousta velmi zajímavých věcí. Hlavní hrdina je sice policistou, ovšem do filmu
by se nehodil. To mimo jiné znamená i značně omezené možnosti při pátrání na
vlastní pěst. Takže než se dostane na alespoň trochu teplejší stopu, dokáže
udělat poměrně dost chyb. Opustí ho žena, což je pro tento žánr příznačné. Má
problémy v práci, se spoluobčany, sám se sebou. A jeho amatérský styl
pátrání znamená, že všechno bude mít tendence se takřka na poslední chvíli
podělat. Ostatně, nebyl by to ani Štěpán Kopřiva, kdyby to bylo jinak, víme?
Svět rozhodně nepatří mezi
originální místa. Zejména musíte-li každou směnu zpracovávat tuny nepodstatných
papírů a největší službu společnosti prokazujete legitimací bezdomovců. Skeptik
by mohl namítnout, že jestli se z hlavní postavy stihne stát detektiv,
bude to podle onoho klasického scénáře. Je to očekávatelné, předvídatelné. A
proto se stane něco jiného. Kopřivova verze reality sice připomíná tu naši,
nicméně některé situace se mermomocí snaží vypadat jako klišé, aby vzápětí
zapůsobily svou originalitou a netradičností. Žádný geniální detektiv, žádné
štěstí na poslední chvíli. Taktéž způsob mluvy, které jako by vypadl z příručky
profesionálních cyniků, se zde rozšířil mezi prostý lid a posluchač se
přistihne, jak si přeje, aby si z tohoto přístupu vzali příklad i reální
lidé. A co je ze všeho nejlepší, titul sice nese název Rychlopalba, ale nikdo
si v něm cestu za záchranou nevinné dívky neprostřílí. Tedy ne doslova.
Autorovi se povedlo spojit
typickou policejní rutinu s detektivním případem způsobem, který odmítá
většinu stereotypů žánru. Jeho vyšetřovatel má sice všechny důležité prvky
klasického soukromého očka, ale zároveň nešetří omyly. Na velké finále sice
dojde, nicméně u Kopřivy nelze předem odhadnout, co se všechno může stát. Prozradit
byť jen větu navíc by bylo rouhání. Snad si dovolím přiznat jen to, že
Rychlopalba působí jako velmi realistická a moderní detektivka, která je ve své
audio verzi dokonale spojena s hlasem Ludvíka Krále. A jestli někdo
dokáže svým přednesem vystihnout styl autora knižní předlohy, pak je to právě
on.
Štěpán Kopřiva: Rychlopalba
Wolker&Volf, 2015
Čte: Ludvík Král
14 hodin, 49 minut
Štěpán Kopřiva: Rychlopalba
Wolker&Volf, 2015
Čte: Ludvík Král
14 hodin, 49 minut