Osmnáct let se snažil policejní detektiv Fin Macleod ignorovat
události, které ho motivovaly k odchodu z rodného ostrova. Dokud se
právě na tomto místě nestane vražda až nápadně připomínající Macleodův aktuální
případ. Vypadá to, že detektivova snaha nakonec přijde vniveč.
Tady ovšem smůla teprve začíná.
Krátce před objevením druhé mrtvoly přijde Fin o syna. Jeho žena s ním
nemluví a on by se nejraději zahrabal někam šest stop hluboko. Práce však
nepočká, a když mu nadřízený nabídne buď cestu na ostrov Lewis, nebo do civilu,
rozhodne se hlavní hrdina pro návrat do dětství. A to doslova, neboť od té doby
je děj rozdělen do dvou rovin. Detektiv Macleod vyšetřující a mladík Fin
dospívající skrze traumatizující události k touze odejít z domova.
Pro lepší orientaci se tyto linie pravidelně střídají, a zatímco ta prvá je
vyprávěna er formou, vzpomínání popisuje hlavní protagonista mnohem intimnější
ich formou. Posluchači tak mají jedinečnou možnost prožít všechny klíčové
události Finova života takřka na vlastní kůži. Proto je i pochopitelné, že samotné
vyšetřování vázne a detektiv potkává různé staré známé, jenom aby si
zavzpomínal; retrospektivní část vyprávění má v příběhu jasně navrch.
Tempo je díky tomu příjemně pomalé a namísto napětí je text protkán barvitými
popisy.
Všechno příjemné však jednou musí
skončit a i v případě Skály je třeba dobrat se nějaké pointy. A právě tady
bohužel Peter May jako vypravěč kladoucí velký důraz na detail selhává. Snad je
to jenom tím, jak je vyšetřování neuspořádané a detektiv neskutečně zabraný do
nostalgie, namísto aby zapojil šedé buňky policejní. Tak či tak, závěr působí
až nepatřičně odbytě. Autor prostě jenom ve vhodných okamžicích přisype klíčové
indicie vedoucí k odhalení nejen vraha, ale i detektivova největšího
tajemství. Nemohu se zbavit dojmu, že veškeré přemýšlení obstarávají vedlejší
postavy a že k samotnému finále je nebohý Fin surově dostrkán autorem.
V okamžiku, kdy se obě dějové linie symbolicky protnou, spadne řešení
všech problémů doslova ze skály. Čímž se sice vyřeší téměř všechny do té doby
pečlivě opatrované záhady, ale pointa připomíná spíš nedorostlé mládě předčasně
vyhozené z hnízda.
Jako celek je Skála příliš
nevyvážená na to, aby zanechala silnější dojem. To je, vzhledem
k dokonalému zvukovému provedení v čele s profesionálním
přednesem Jiřího Dvořáka, škoda. Peter May se skrz vzpomínání tragédiemi
stíhaného detektiva vyšetřujícího zamotaný případ dvou vražd doslova protrápil
až k průměrnému dílu. Vzdor lákavému prostředí a atraktivní zápletce.
Přesto by byla škoda tuto audioknihu minout. Už jenom proto, že autor se na
ostrov Lewis vrátil ve dvou pokračováních.
Peter May: Skála
Čte: Jiří Dvořák
13 hodin, 30 minut