Pamatujete si Britt-Marie? To je ta paní, která tolik lpěla
na nesmyslných pravidlech a všechny postavy románu Babička pozdravuje a omlouvá
se ji poměrně úspěšně po většinu času ignorovaly. A teď přichází čas, kdy Britt-Marie
učiní jakékoli nevšímavosti přítrž. Nové dílo Fredrika Backmana je totiž jenom
o ní.
Poté, co odhalí manželovu nevěru, sbalí si Britt-Marie kufry
a odejde o domu, rozhodnutá začít znovu. Shodou náhod dostane práci správkyně
dětského domova v zapadlém městečku stiženého finanční krizí. Když sedá do
svého starého auta směr Borg, ještě netuší, co všechno se v jejím životě
změní. Pedantská a v nitru nešťastná žena si postupně získá náklonnost
všech obyvatel, stane se fotbalovou trenérkou (ač fotbal nesnáší) místní
mládeže a díky jejím skrytým schopnostem získá ve strhujícím finále fotbalového
poháru tým outsiderů z Borgu první místo. To vše navzdory tomu, že všichni
nepokrytě podporují konkurenční klub z většího města. Z Britt-Marie
se stane hrdinka. A aby byl happy end úplný, sblíží se s místním
policistou, který celý život nešťastně hledal tu pravou lásku. Společně se pak
starají o celý Borg a Britt-Marie je konečně po mnoha letech zase usměvavá.
Asi takhle by to mohlo vypadat, kdyby byl Fredrik Backman
scénárista z Hollywoodu. Jenomže severský přístup ke šťastným příběhům má
trochu jinou podobu. Britt-Marie sice opravdu odejde od manžela a skončí jako
dočasná správkyně domova v Borgu. A ano, zaplete se k trénování
fotbalového týmu místní mládeže. Pokud jste od Backmana něco četli (nebo ještě
lépe slyšeli), víte, jak tento spisovatel umí do zdánlivě jednoduchého příběhu
zaplést spoustu paradoxů, absurdit (vždyť hlavní hrdinka je zářným příkladem),
úsměvů, ale i okamžiků, z nichž vám bude do pláče. Obzvláště seznamování
se s minulostí Britt-Marie je poměrně emotivní. A přesně tento přístup zde
bezvadně funguje. Nejprve trochu absurdního vysedávání na úřadu práce, aby
potom mohlo dojít na postupné odkrývání toho, co udělalo z malé holky
protivnou starou bábu (vyjma času samozřejmě).
I když si autor libuje v absurdních spojeních a na
prvních pohled tragických životních osudech, zvládá bez obtíží zařídit svou
vlastní verzi šťastného konce. Takže sice bez fanfár, ale zato s nádechem
realističnosti. Jak jen mohou být dobré konce v dnešním světě realistické.
Fredrik Backman opětovně dokazuje, proč je vyhledávaným
autorem současnosti. Jeho lehce absurdní, tragikomický styl přináší rozptýlení
od všech thrillerů, detektivek a koučinkových titulů, jichž je dnes trh přeplněný.
Jestli se chcete zasmát i dojmout a nepotřebujete k tomu pohádkově
nerealistické kulisy, jsou Backman a jeho knihy pro vás tím pravým. A pokud
bych měl zmínit jednu výhodu, kterou má audiokniha oproti klasickému románu,
pak napíšu jen dvě slova. Valérie Zawadská. Její hlas se k Backmanovým
dílům hodí tak, až mám podezření, jestli v tom není nějaký tajný
spisovatelský záměr.
Zkrátka a dobře, ať už se s Britt-Marie již znáte z předchozích
titulů nebo o ní slyšíte poprvé, její dobrodružství si zaručeně užijete.
Fredrik Backman: Tady
byla Britt-Marie
Čte: Valérie
Zawadská
10 hodin, 18 minut